Wednesday 10 July 2013

A Journey From Kuching To Bintulu

Bismillahirrahmanirrahim...

Actually, journey to Bintulu dah lama, juz to ingat balik perjalanan yang agak mencabar. Mana tidaknya, balik semula ke Kuching terpaksa berganti tayar akibat lubang-lubang dan keadaan jalan yang tak elok.

Asalnya malam pertama nak terus ke Sibu, tapi apakan daya bertolak dari Kuching agak lambat, around 10am. Sampai Sarikei pukul 4 ptg dan hujan sangat lebat. So, we decided untuk bermalam di Sarikei saja. Pekan kecil, mengingatkan saya pada kampung saya tahun 1990-an dulu2.







Berbekalkan pengalaman diserbu pencegah maksiat di Sarikei, perjalanan diteruskan lagi menuju ke Bintulu, tidak singgah di Sibu kerana kami akan bermalam di Sibu selepas pulang dari Bintulu...

Angin takde, ribut takde, jalan pun teruk, tetiba ada tol..PPfffFtt!







Semalaman saja di Bintulu, kami terus ke Sibu. Jalanraya yang rosak teruk menyebabkan perjalanan agak perlahan.





















Di badar Sibu agak banyak tempat menarik, so kami stay 2 malam untuk explore Sibu City. RH Hotel bersebelahan Wisma Sanyan selesa untuk didiami.Setelah puas berjalan di Sibu, kami menuju ke Kuching. Secara keseluruhannya di kiri kanan jalan adalah hutan, sesekali terjumpa perkampungan rumah panjang yang telah dimodenkan. Nak cari toilet...uiiii susah betul. Kalau jumpa stesen minyak, di situlah tempat berhenti. No R&R seperti di semenanjung.

Singgah sebentar di Sri Aman untuk lunch. Dah banyak berubah pekan Sri Aman berbanding kedatangan kami hampir setahun yang lalu.



Sekian perjalanan 5 hari 4 malam Kuching-Sarikei-Bintulu-Sibu-Kuching. Perjalanan darat amat memenatkan dan menyeksakan kereta. Huhuhu...Apa-apapun, nice experience!

=)


No comments:

Post a Comment